Materiał Partnera AirCashBack
Kiedy wybieramy się w długo wyczekiwaną zagraniczną podróż na pokładzie samolotu towarzyszą nam pozytywne emocje. Jesteśmy podekscytowani i nie zakładamy, że coś może pójść nie tak. Niestety, los jest nieprzewidywalny i mimo naszej najlepszej organizacji może przytrafić nam się opóźniony lub odwołany lot, który popsuje nasze plany. Zakłócenie lotu jest niezwykle stresującą sytuacją. Warto więc znać swoje prawa i zawalczyć o wysokie odszkodowanie od linii lotniczych.
Prawa pasażerów lotniczych, a opóźniony lub odwołany lot
Prawa pasażerów lotniczych zostały ujęte w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004. Zgodnie z nim podróżni, którym przytrafi się opóźniony / odwołany lot lub spotkają się z odmową wejścia na pokład z powodu overbookingu, mogą domagać się odszkodowania. Podstawą do ubiegania się o rekompensatę jest fakt, iż zakłócenie lotu musi być bezpośrednią winą przewoźnika lotniczego i nie może wynikać z okoliczności nadzwyczajnych, którym linie lotnicze nie były w stanie zapobiec.
Wysokość odszkodowania za lot
We wspomnianym wyżej Rozporządzeniu zostały także ujęte stawki odszkodowań, które należą się pasażerom w sytuacji, w której ich lot zostanie zakłócony. Co ważne, kwota odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot jest uzależniona od odległości dzielącej port wylotu i port przylotu. I tak, w zależności od dystansu, na którym planowo miał odbyć się Twój rejs, możesz uzyskać:
- 250 euro na pasażera – dla lotów o długości do 1500 km,
- 400 euro na pasażera – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (także dla lotów powyżej 3500 km, jeśli zarówno lotnisko początkowe, jak i lotnisko docelowe znajdują się w obrębie Unii Europejskiej),
- 600 euro na pasażera – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km.
Obowiązki linii lotniczych w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu
Moment, w którym jesteś na lotnisku i dowiadujesz się, że Twój lot został odwołany lub opóźniony może być bardzo stresujący. W takiej sytuacji możesz poczuć się zagubiony i nie wiedzieć jak się zachować ani do kogo zwrócić się po pomoc. Warto więc pamiętać, że w przypadku zakłócenia lotu pracownicy linii lotniczych mają pewne obowiązki wobec pasażerów.
Do obowiązków przewoźnika lotniczego w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu należy m.in. zapewnienie wyżywienia dla pasażerów oczekujących na lotnisku. Ponadto linie lotnicze powinny umożliwić pasażerom korzystanie z telefonu i wysyłanie wiadomości e-mail. Jeżeli odwołany lub opóźniony lot odbędzie się następnego dnia, przewoźnik powinien zapewnić podróżnym zakwaterowanie i transport między hotelem, a lotniskiem.
Jak ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?
Wniosek o odszkodowanie możesz złożyć samodzielnie bezpośrednio do przewoźnika lotniczego. Jednak linie lotnicze niezwykle często odmawiają wypłaty odszkodowania na rzecz klientów indywidualnych. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy firm, które zajmują się egzekwowaniem praw pasażerów lotniczych.
Jednym z wiodących podmiotów na polskim rynku jest AirCashBack, który już od ponad 10 lat skutecznie walczy o prawa pasażerów. Wieloletnie doświadczenie na rynku lotniczym sprawia, że powierzając im swoją sprawę możesz mieć pewność, że jest ona w rękach ekspertów.