Beskidy, Bieszczady

Cel: Połonina Wetlińska, Połonina Caryńska
Odległość: 23 km
Liczba Punktów GOT: 40
Czas wycieczki: maj 2018 r.
Link do mapy i śladu GPS: https://www.traseo.pl/trasa/polonina-wetlinska-i-polonina-carynska

Połonina Wetlińska

Połonina Wetlińska i Połonina Caryńska- ruszamy!

Wychodząc na szlak rano byliśmy pewni, że ruszymy w kierunku Tarnicy. Jednak, gdy doszliśmy do centrum Ustrzyk Górnych i spotkaliśmy kilku turystów okazało się, że oczekują oni na busa w kierunku Wetliny. Zdecydowaliśmy, że druga szansa może się nie powtórzyć i tym razem przejdziemy całą Połoninę Wetlińską oraz Połoninę Caryńską. W Wetlinie bus zatrzymuje się pod tutejszym sklepem skąd rozpoczyna się żółty szlak na Przełęcz Orłowicza. Początkowo droga wiedzie przez pola nad miejscowością, by następnie wejść w las. Tutaj szlak jest coraz bardziej stromy, jednak idziemy żwawo i bardzo przyjemnie. Na przełęczy meldujemy się po 1h i 15 minutach, choć znaki na dole mówiły o 2 godzinach. Pogoda na grani zmienia się diametralnie. W lesie było ciepło i parno, a na górze wieje bardzo mocny wiatr. Ubieramy kurtki i ruszamy w kierunku Smereku.

Wyruszamy na szlak w kierunku Smereka
Zółty szlak zaraz po wejściu do Bieszczadzkiego Parku Narodowego
Przełęcz Orłowicza

Na szczycie Smereku

Na ten szczyt docieramy po 15 minutach. Znajduje się tutaj krzyż, który w latach 70-tych wnieśli i zamontowali okoliczni mieszkańcy z proboszczem z Cisnej na czele. Montowanie krzyża odbyło się w nocy w ścisłej konspiracji przed władzą. Ze szczytu rozpościera się szeroka panorama na najbardziej wysunięte na północ szczyty bieszczadzkie. Choć nasze oczy sięgają bardzo daleko to nadal nie zauważamy żadnej cywilizacji

Smerek
Na Smreku
Na Smereku

Wędrując Połoniną Wetlińską

Dalej wracamy z powrotem czerwonym szlakiem, który będzie nam towarzyszyć aż do samych Ustrzyk Górnych. Wracamy na przełęcz Orłowicza i dalej udajemy się na Osadzki Wierch. Tutaj możemy obserwować m.in. czerwoną jarzębinę, której największe połacie widać na Hnatowym Berdzie. Na Osadzkim Wierchu coraz więcej turystów, którzy docierają tutaj z Chatki Puchatka. Jednak widoki są wspaniałe. Widać całą Połoninę Wetlińską z Chatką Puchatka na końcu, a także Połoninę Caryńską. Do samej Chatki dochodzimy po kolejnych 30 minutach. Tutaj aż roi się szkolnych wycieczek, przez co jest bardzo gwarno. Chatka również utraciła swój dawny urok. Po tym jak przejął ją Beskidzki Park Narodowy z rąk PTTK uniemożliwiono noclegi, a nawet sławny WC zamieniono na Toi- Toie.

WYBIERAJĄC SIĘ NA WYCIECZKI W GÓRY NIE ZAPOMNIJ O DODATKOWYM UBEZPIECZENIU, KTÓREGO KOSZT NA JEDEN DZIEŃ TO ZALEDWIE 2- 3 ZŁ! UBEZPIECZENIE TURYSTYCZNE MOŻESZ ZNALEŹĆ TUTAJ

Połonina Caryńska

Po krótkim odpoczynku ruszamy w dół do Brzegów Górnych. Zejście jest strome, co daje się we znaki naszym stawom. Na parkingu w Brzegach odpoczywamy i ruszamy dalej na Połoninę Caryńską. Na samym początku szlaku warto zboczyć na stary cmentarz, który jest pozostałością po kościele, który stał w tym miejscu. Dalej szlak przypomina ten, którym wchodziliśmy z Wetliny. Dziki las i stromo do góry. Z tą różnicą, że tutaj doskwiera nam coraz to duszniejsze powietrze.

Chatka Puchatka
Okolice Chatki Puchatka, zejście czerwonym szlakiem
Cmentarz przy szlaku na Połoninę Caryńską
Podejście na Połoninę Caryńską
Kruhly Wierch

Połoniną Caryńską do Ustrzyk Górnych

Po godzinie jesteśmy już na Połoninie Caryńskiej. Na wyciągnięcie ręki jest Mała Rawka i jej „siostra” Wielka Rawka, na południe cudownie prezentuje się Szeroki Wierch z kulminacyjną Tarnicą. Z takimi widokami wędrujemy godzinę. Zejście do Ustrzyk było chyba najmniej stromym szlakiem „dojściowym” na połoniny, którym dzisiaj szliśmy. I tak po ponad 8 godzinach na szlaku jesteśmy znów w Ustrzykach Górnych. Tutaj wypijamy zasłużone bieszczadzkie piwo i moczymy nogi w lodowatym potoku.

Zejście do Ustrzyk Górnych z widoiem na Szeroki Wierch i Tarnicę

Może Cię zainteresuje? Tarnica z Ustrzyk Górnych!

Jeśli znalazłeś na naszym blogu poszukiwane przez Ciebie informacje, kolejną inspirację na wycieczkę, czy odpowiedź na nurtujące Ciebie pytanie, to będziemy niezwykle wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do naszej blogowej świnki skarbonki (kliknij w poniższy obrazek). Dziękujemy!!!