Wieża widokowa na Zlatym Chlumie
Czechy Europa Góry Opawskie Sudety

Góry Opawskie: Zlaty Chlum i Certove Kameny z Rejviz

Zlaty Chlum to szczyt będący najwyższym wzniesieniem Zlatochorskiej Vrchoviny (875 m n.p.m.), która pod względem geograficznym przynależy do Gór Opawskich. Tuż pod wierzchołkiem tej góry stoi wieża widokowa, która jest jej znakiem rozpoznawczym. Ową wieżę widać, gdy z Polski przez Dolinę Białej Głuchołaskiej jedziemy w kierunku Jesenika. Na szczyt prowadzą szlaki z Ceskej Vsi, Jesenika, Krizovego Vrchu oraz z Rejviz. Tą ostatnią opcję my wybraliśmy.

Rejviz- najwyżej położona wieś na Śląsku

Rejviz to osada przynależąca od Zlatych Hor. Od centrum tej miejscowości dzieli ją jednak odległość aż 10 kilometrów i…. ok. 500 metrów przewyższenia! Tak, osada ta leży na wysokości 750- 850 m n.p.m., co klasyfikuje ją jako najwyżej położoną wieś na całym Śląsku. Stale mieszka tutaj zaledwie ok. 40 osób, ale w sezonie zimowym i letnim bywa, że w miejscowych pensjonatach odpoczywa nawet ok. 1000 osób. Rejviz jest znanym ośrodkiem narciarstwa biegowego. Znajduje się tutaj gęsta sieć tras biegowych, a najwytrwalsi mogą stąd na dwóch deskach dotrzeć nawet na Pradziada.

Jeden z budynków w Rejviz

Czerwonym szlakiem na Zlaty Chlum

Na końcu Rejviz jadąc od Zlatych Hor w kierunku Jesenika znajduje się parking leśny, na którym zostawiamy samochód i stąd wyruszymy na zdobycie naszego dzisiejszego głównego celu- Zlatego Chluma. Ruszamy za czerwonymi znakami w kierunku Bleskovca. Początkowo wędrujemy przez gęsty las, zstępując z nogi na nogę po miękkiej leśnej ściółce. Szczyt Bleskovca prawdopodobnie przeszliśmy i nawet go nie zauważyliśmy, więc możemy stwierdzić, że nic ciekawego, co by przykuło naszą uwagę na pewno na nim nie było;) Z tego względu kolejnym punktem, który wypatrywaliśmy były Bile Skaly (910 m n.p.m.), najwyższego punktu naszej dzisiejszej wycieczki. Trasa nie jest trudna, idziemy spokojnie, lekko wznoszącą się ku górze ścieżką. Po prawej stronie mijamy ogrodzone zapadliska- to pozostałość po działalności górniczej, jaka miała miejsce przed wieki w Górach Opawskich (więcej do przeczytania na ten temat TUTAJ).

Piękny widok na Wysoki Jesionik

Tuż przed podejściem na Bile Skaly, dzięki niedawnej wycince drzew w okolicy odsłoniła się bardzo ładna panorama obejmująca najwyższe szczyty Wysokiego Jesionika. Można dojrzeć tutaj nie tylko Pradziada, ale i zachwycić się widokiem na Dlouhe Strane, Cerveną Horę, czy masyw Keprnika. Widok jest przepiękny, jedynie gdzieś tam z tyłu głowy oddzywa się negatywny głos, że jest on wynikiem katastrofy ekologicznej.

Widok na Dlouhe Strane i Cerveną Horę
Widok na Pradziada
Widok na Dlouhe Strane i Cervenohorske Sedlo

WYBIERAJĄC SIĘ NA WYCIECZKI W GÓRY NIE ZAPOMNIJ O DODATKOWYM UBEZPIECZENIU, KTÓREGO KOSZT NA JEDEN DZIEŃ TO ZALEDWIE 2- 3 ZŁ! UBEZPIECZENIE TURYSTYCZNE MOŻESZ ZNALEŹĆ TUTAJ

Bile Skaly

Na Bile Skale meldujemy się po niecałej godzinie od opuszczenia parkingu. To formacja skalna składająca się z wysokich na kilkanaście metrów ciosów skalnych. Zapewne wdrapanie się na najwyższy z nich gwarantowałbym podziwianie panoramy obejmującej swym zasięgiem 360 stopni, to nie zauważamy by jakakolwiek działalność wspinaczkowa tutaj miała miejsce. Z Bile Skaly czeka nas strome zejście w kierunku Zlaty Chlum. Schodzimy do skrzyżowania dróg, z których wybieramy tą najwęższą, wiodącą na wprost, która wyprowadza nas pod same drzwi wieży widokowej.

Zlaty Chlum z wieżą widokową

Wieża widokowa na Zlatym Chlumie znajduje się ok. 200 metrów poniżej właściwego szczytu. Jednak to wokół wieży “kręci” się cały ruch turystyczny. Jest tutaj miejsce na ognisko, działa bufet, w którym można nabyć zarówno produkty spożywcze jak i drobne pamiątki związane właśnie ze Zlatym Chlumem. W bufecie tym również należy zakupić bilety wstępu na wybudowaną w 1899 r., 26- metrową wieżę widokową. Jest ona jednym z najstarszych tego typu budowli w Czechach (starsza jest wieża widokowa na Biskupiej Kopie, nomen omen również imienia cesarza austriackiego Franciszka Józefa). Zafascynowani jej historią wdrapujemy się czym prędzej na taras widokowy, z którego rozpościera się przepiękna panorama na szczyty Wysokiego Jesionika, Góry Rychlebskie z najwyższymi- Smrk i Postawną, Jesenik, Dolinę Białej Głuchołaskiej, Biskupią Kopę oraz na tereny naszego kraju. Charakterystycznymi elementami oglądanego krajobrazu są Jeziora: Otmuchowskie i Nyskie.

Pod wejściem na wieżę widokową
Na wieży widokowej
Widok na Jesenik, Rychlebskie Hory oraz Jeseniki
Widok na Jezioro Nyskie

Ze Zlatego Chlumu na Certove Kameny

Pod wieżą widokową na Zlatym Chlumie zmieniamy kolor szlaku na niebieski i stromym zboczem schodzimy ku turystycznej chacie Certove Kameny, przy której jesteśmy już po 15 minutach. Za chatą znajduje się niezwykły punkt widokowy, zlokalizowany na wspomnianych kamieniach, od których schronisko wzięło swoją nazwę. “Certove” to po czesku “diabelskie”, etiologii tej nazwy niestety nie znaleźliśmy. Za to rozkoszowaliśmy się wspaniałym widokiem, jaki z Certove Kazatelny rozpościera się w kierunku Jesenika i szczytów Wysokiego Jesionika, a także na Lazne Jesenik z górującym nad nimi Studnicnym Vrchem (więcej do przeczytania TUTAJ) oraz na Dolinę Białej Głuchołaskiej. Magiczne miejsce, które polecamy odwiedzić każdemu z Was!

Certove Kameny
Na Certovych Kamenach
Schronisko Certove Kameny

Żółtym szlakiem wracamy do Rejviz

Na parking, gdzie pozostawiliśmy swój samochód wracamy żółtym szlakiem, który najpierw trawersuje Zlaty Chlum, a następnie Zeleny Vrch. Z lewej strony co chwilę otwiera nam się panorama w kierunku Polski, z zarysowanymi zabudowaniami Nysy, czy Opola. Poza tym jest to dość nudny i żmudny odcinek. Po 1,5 h, przy charakterystycznym źródle Javorove, dochodzi do nas droga asfaltowa wiodąca z Ceskej Vsi. Na szczęście jest tutaj zakaz ruchu samochodowego, jednak znajdują się i tacy, którzy ten zakaz łamią. Kolejny kilometr upływa nam na wędrowanie w górę i to po asfaltowej ścieżce. Na szczęście piękne widoki jakich doświadczyliśmy na Zlatym Chlumie, jak i na Certovych Kamenach skutecznie wynagradzają nam trudy pokonywania ostatnich metrów:)

Jeśli znalazłeś na naszym blogu poszukiwane przez Ciebie informacje, kolejną inspirację na wycieczkę, czy odpowiedź na nurtujące Ciebie pytanie, to będziemy niezwykle wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do naszej blogowej świnki skarbonki (kliknij w poniższy obrazek). Dziękujemy!!!