Mała Fatra Słowacja

Velky i Maly Rozsutec przez Janoskove Diery

Mała Fatra
Mała Fatra zachwyca od pierwszego ujrzenia

Start: Biely Potok
Cel: Janosikove Diery, Maly Rozsutec, Velky Rozsutec
Odległość: 15,2 km
Ilośc punktów GOT: 25
Ślad GPS: https://www.traseo.pl/trasa/maly-i-wielki-rozsutec-1

Nasz pierwszy kontakt z Małą Fatrą

To nasz pierwszy kontakt z pasmem górskim, jaką jest Mała Fatra. Od dawna chcieliśmy tutaj przyjechać, jednak zawsze „coś” wypadało, bądź zawsze wygrywały Tatry, w które mamy taką samą odległość.

Na pierwszy szlak wybraliśmy ten podobno najpiękniejszy (przynajmniej tak piszą w przewodnikach). Samochód zostawiamy na parkingu w Biely Potok (płatny 5 euro) i ruszamy doliną Dierovego Potoku w kierunku przełęczy między Rozsutcami.

Janosikove Diery

Jakże ten szlak przypominał nam ten, który wiedzie doliną Bilego Potoku z Karlovej Studenki w kierunku Pradziada w Jesenikach. Liczne drabinki, mostki, podesty, do tego liny i łańcuchy. Typowy wąwóz! Tutaj naprawdę jest pięknie. Jedynym minusem są spore kolejki oczekujących osób przed kolejnymi ułatwieniami, dlatego polecamy wyjść na ten szlak wczesnym porankiem. Po przejściu dolnej części doliny, zwanej Dolne Diery można zatrzymać się w Kolibie Podziar, gdzie można się posilić przed dalszą częścią wędrówki. Następnie szlak jest co raz to bardziej stromy, pojawiają się liczniejsze drabinki. Po pokonaniu tego odcinka zwanego Hornymi Dierami dochodzimy do przełęczy między Rozsutcami. Nam ten odcinek zajął niecałe 1,5 h, ale rozsądnie trzeba liczyć przynajmniej 2 h.

Na Velky Rozsutec

Z przełęczy są 3 możliwości dalszej wędrówki. Pierwsza to ruszenie w kierunku Velkego Rozsutca, druga w kierunku Małego Rozsutca, a trzecia to obejście tej pierwszej góry u jej podnóża. My wybieramy pierwszą opcję i po godzinie stajemy na pięknym, skalnym szczycie, wznoszącym się na wysokość 1610 m n.p.m. Na górze umieszczony jest krzyż, a my możemy podziwiać wspaniałe widoki na inne szczyty Małej Fatry z najwyższymi Chlebem oraz Velkym Krywaniem, na Velky Choc, Niżne Tatry i Tatry Zachodnie. Z tej strony Tatr jeszcze nie oglądaliśmy i musimy przyznać, że wyglądają zupełnie inaczej! Na północnym horyzoncie pięknie widać graniczne szczyty: Babią Górę, Pilsko, Rycerzową, czy Wielką Raczę.

W drodze na Velky Rozsutec
Na szczycie Velkego Rozsutca

Na Mały Rozsutec

Po chwili przerwy schodzimy w dół tą samą drogą i dalej kontynuujemy wycieczkę na Mały Rozutec. Podejście choć krótkie jest naprawdę strome. Znajdują się tutaj liczne ułatwienia, które pozwalają wdrapać się na szczyt. Z Małego Rozsutca pięknie widać Velky Rozsutec, z którego dopiero co zeszliśmy. Zejście z tego pierwszego jest jeszcze trudniejsze niż wejście. W ciągu niespełna 2 km pokonujemy ponad 500 m zejścia w pionie, co musi się odbić na dużej stromiźnie.

Mały Rozsutec zdobyty

Wracamy do Terchovej

Po tym odcinku trafiamy do starej osady Podrozsutec. Szkoda tylko, ze stara zabudowa miesza się tutaj z nowymi budynkami. Stąd już tylko pół godziny i znów jesteśmy na parkingu w Bielym Potoku.

Pierwszy dzień na Małej Fatrze uznajemy za bardzo pozytywny! Piękne góry, które przypominają z jednej strony nasze Bieszczady, a z drugiej Pieniny zachwycą niejednego górołaza!