Góry Bardzkie Góry Złote Masyw Śnieżnika Sudety

Singletrack Glacensis, czyli sieć szlaków rowerowych po Ziemi Kłodzkiej (opis tras, mapy, ślady GPS)

Singletrack Glacensis to siatka ponad 200 kilometrów ścieżek rowerowych, które przebiegają przez Ziemię Kłodzką. Umożliwiają one odwiedzenie wielu ciekawych miejscowości, zabytków, a przede wszystkim obcowanie z naturą na trasach poprowadzonych po zboczach sudeckich gór. Ścieżki, wbrew opinii wielu nie są trudne, ani nie wymagają posiadania roweru z pełną amortyzacją. Znajdują się tutaj trasy, które spokojnie można pokonać rowerem MTB. Poniżej opiszemy nasze odczucia z tras, które udało nam się już przejechać. Do każdego dołączamy mapkę i podlinkowanie do trasy na Strava (wpis, w miarę pokonywania kolejnych tras będzie na bieżąco aktualizowany:))

Pętla Łaszczowa
Pętla Łaszczowa

Pętla Łaszczowa

czerwona 4,5 km +311 m -36 m

Trasę rozpoczynamy w Bardzie, przy parkingu zlokalizowanym tuż przy przystani spływów pontonowych i kajakowych. Stąd, czeka nas ok. 1 kilometra podjazdu asfaltem do początku pętli Łaszczowa. Do Przełęczy Łaszczowa mamy ok. 4,5 kilometry. Czeka na nas spokojny podjazd, który jest świetnie wyprofilowany i dzięki temu jego pokonanie nie sprawia większych trudności. Nieliczne zjazdy nie są praktycznie odczuwalne. 

Pętla Łaszczowa
Pętla Łaszczowa

niebieska 7,8 km, +201 m -475 m

Bardzo urozmaicona trasa i naszym zdaniem jedna z piękniejszych w całym systemie Singletrack Glacensis. Od Przełęczy Łaszczowa czeka nas początkowo podjazd po dobrze wyprofilowanej ścieżce. Następnie trasa się wypłaszcza i naszym oczom ukazuje się piękna panorama na Kalwarię Bardzką z kaplicą NMP. Od tego momentu powoli zaczynamy tracić na wysokości, początkowo nieznacznie, ale z czasem trasa robi się coraz bardziej stroma, a przez to coraz bardziej szybka. Im jesteśmy niżej, tym częściej towarzyszą nam bandy, co wymaga zachowania coraz to większej uwagi. Kulminacyjnym miejscem jest punkt widokowy zlokalizowany na Obrywie Skalnym. Warto tutaj zboczyć, by oglądać panoramę na Bardo, Przełom Nysy Kłodzkiej, Góry Stołowe i Broumovske Steny. Od tego momentu do samego Barda czeka na nas segment pełen zakrętów i band. Mimo, że cały czas tracimy na wysokości nie da się tutaj za bardzo rozpędzić.

Widok z Obrywu Skalnego- obowiązkowy punkt zatrzymania na Pętli Łaszowa
Widok z Obrywu Skalnego- obowiązkowy punkt zatrzymania na Pętli Łaszowa

Pętla Kłodzka

czerwona 7,8 km, +201 m -365 m

Pętle rozpoczynamy na Przełęczy Łaszczowa, skąd początkowo czeka na nas podjazd. Po ok. 2 km rozpoczynamy długi zjazd w kierunku Przełęczy Kłodzkiej. Początkowy segment jest szybki. Długie, proste odcinki zachęcają do szybszej jazdy. Dodatkowo, z prawej strony odsłaniają się nam widoki na szczyty otaczające Kotlinę Kłodzką, Góry Kamienne, a nawet na Karkonosze. Od tego momentu trasa robi się coraz bardziej stroma. Czeka na nas teraz segment złożony z zakrętów i ciasnych band (problemy mogą tu mieć osoby z dłuższymi rowerami) po którym docieramy na Przełęcz Kłodzką. 

niebieska 9,7 km, +385 m, -279 m

Dość długi i monotonny odcinek. Nie ma tu spektakularnych, długich zjazdów, segmentów z zakrętami, bądź długich podjazdów. Jest trochę bezbarwnie, bez polotu, taki odcinek na dojazd do ciekawszych tras. 

Pętla Złoty Stok

czerwona 5,8 km +365 m -51 m

Pętla rozpoczyna się w centrum Złotego Stoku. W początkowym etapie mijamy park linowy Skalisko, a także restaurację Złoty Jar. Początkowo jedziemy mozolnie, powoli do góry, jednak nie jest zbyt stromo. Dopiero w ostatnim etapie, pojawia się segment z ciasnymi zakrętami i trawersami zbocza. Ostatni etap przed Przełęczą pod Trzeboniem to już płaski odcinek. 

Na pętli Złoty Stok
Na pętli Złoty Stok

niebieska 4,9 km +45 m -321 m

Typowa, zjazdowa trasa do Złotego Stoku. Sporo tu szybszych odcinków. Jedynie w środkowej części czeka na nas segment złożony z kilku ciasnych zakrętów, na którym musimy nieco zwolnić. W końcowym etapie otwiera się przed nami ładna panorama na Przedgórze Paczkowskie z Jeziorem Otmuchowskim i Zalewem Kozielno i Topola. Ostatni etap to zjazd do pierwszych zabudowań Złotego Stoku, a następnie do jego centrum.



Pętla Dwie Przełęcze

2,6 km +55 m -25 m 

Odcinek dwukierunkowy będący właściwie dojazdem do Pętli Złoty Stok, bądź do Pętli Złotej i Orłowiec. Ładnie wyprofilowana trasa jest szybka zarówno w jednym, jak i drugim kierunku.

Przy wjeździe na Pętlę Dwie Przełęcze
Przy wjeździe na Pętlę Dwie Przełęcze

Pętla Złota

niebieska 3,8 km +32 m -139 m 

Szybka, zjazdowa trasa z Przełęczy Jaworowej na Przełęcz Leszczynową. W początkowym okresie segmenty to długie odcinki o niewielkim nachyleniu. Z czasem robi się coraz bardziej stromo, a przy trawersie Wilczej Góry czekają na nas liczne zakręty, jednak nie są one zbyt ciasne i można się tutaj rozpędzić.

czerwona 5,5 km +164 m, -51 m

Początkowo wznosimy się ku górze dobrze wyprofilowaną i wygodną trasą. Jednak druga część trasy to już zwykła droga dojazdowa do Przełęczy Jaworowej. Jest to zwykła leśna droga, niestety niejednokrotnie rozjeżdżana przez ciężki sprzęt pracujący w lesie. 

Pętla Złota
Pętla Złota

Pętla Orłowiec

czerwona 11,1 km +181 m -424 m

Dość długi odcinek zjazdowy z Przełęczy Jaworowej do prawie samego Lądka- Zdrój. Jest to łatwa trasa, brak tu jakiś cięższych segmentów, które wymagałyby bardziej technicznych umiejętności. Zjazd jest dość długi, bo może zająć nawet ponad pół godziny czasu. 

Na Pętli Orłowiec
Na Pętli Orłowiec

niebieska 8,4 km +400 m -100 m 

Wymagający, kondycyjny podjazd pod Przełęcz Jaworową. Odcinek podzielony jest na 3 części. Pierwsza z nich to podjazd o stałym, lecz niewielkim nachyleniu, który nie sprawia większych trudności. Czasem pojawiają się ciaśniejsze zakręty. Drugi etap to leśna ścieżka, stanowiąca łącznik pomiędzy dwoma skrajnymi odcinkami. Spore ilości dużych kamieni, mogą sprawiać trudności na podjeździe. Ostatni odcinek to zarówno najpiękniejsza, ale i najtrudniejsza część trasy. Jedziemy tutaj po bardzo malowniczych mostkach, jednak często czekają nas odcinki trawersowe, usiane ciasnymi zakrętami, dość mocno nachylone. 

Na Pętli Orłowiec
Na Pętli Orłowiec

Pętla Zdrój

czerwona 4,0 km +169 m -52 m 

Pętla Zdrój chyba najmniej przypadła nam do gustu. Czerwona część to lekki podjazd, bez większych trudności. Brak tutaj jakiś ciekawszych elementów, które urozmaiciłyby jazdę. 

Pętla Zdrój
Pętla Zdrój

niebieska 1,6 km +20 m -198 m 

Początek tego odcinka to prosta, leśna ścieżka stanowiąca dojazd do ostatniego etapu. Tutaj robi się ciekawiej. Kilka segmentów z ciasnymi, szybkimi zakrętami. Są też drewniane podesty i mostki, które urozmaicają trasę. Na samym końcu tej pętli, na sporej łące znajduje się kilka hopek. 

Miejsce odpoczynku na Pętli Zdrój
Miejsce odpoczynku na Pętli Zdrój

Jeśli szukasz noclegu, skąd będziesz miał blisko na SingleTrack Glacensis, a do tego Twoje dwa kółka będą mile widziane?
Sprawdź ofertę Camping nad stawami Błotnica! My sprawdziliśmy i jesteśmy zadowoleni:) Po szczegóły kliknij TUTAJ

Pętla Stronie Śląskie 

Czerwona 14,7 km +548 m -154 m

Bardzo ładna i niezwykle urozmaicona trasa. Początkowo jedziemy przez centrum Stronia Śląskiego, a następnie kierujemy się w stronę Zalewu w Starej Morawie. Tutaj mieści się stacja naprawcza dla rowerów. Od tego momentu czeka nas mozolny podjazd po asfalcie, wszystko jednak wynagradzają widoki na okoliczne szczyty górskie. Dojeżdżamy do początku Pętli Rudka, której jedna część jest częścią Pętli Stronie Śląskie. Pętla Rudka czerwona to prawie 5-kilometrowy podjazd. Jest on dość wymagający kondycyjnie. Zwłaszcza w drugiej jego części znajduje się sporo segmentów z ciasnymi zakrętami, które trawersują szczyt. Pętla Stronie dalej podąża w dół na Przełęcz Janową, po przekroczeniu której wkraczamy w Masyw Śnieżnika, a konkretniej będziemy podążać po stokach Czarnej Góry. Przed nami blisko 5-kilometrowy odcinek, który zaprowadzi nas na Przełęcz Puchaczówka. Ten odcinek należy do najładniejszych na całej pętli Stronie Śląskie. Zamontowane są tutaj liczne mostki i podesty, a całość urozmaica możliwość podziwiania panoramy na Kotlinę Kłodzką. Tutaj częściej podjeżdżamy niż zjeżdżamy, ale trasa ta nie jest zbyt wymagająca. Należy jedynie uważać przy przejeżdżaniu wzdłuż tras enduro wiodącymi z Czarnej Góry.

Na Pętli Stronie Śl.
Na Pętli Stronie Śl.

Niebieska 8,1 km +24 m -374 m 

Początek tej trasy to przejazd przez sporej wielkości łąkę, po czym wjeżdżamy na typowo, leśne ścieżki. Dopiero po ponad 2 kilometrach wjeżdżamy na wytyczone ścieżki. Są one dość szybkie, bez większej liczby zakrętów, jednak nie wymagające technicznych umiejętności. 

Pętla Stronie Śl.
Pętla Stronie Śl.

Pętla Rudka 

czerwona 4,2 km +233 m -4 m 

Patrz- Pętla Stronie Śląskie czerwona, jest ona jej częścią. 

niebieska 4,7 km +24 m -244 m 

Szybka trasa zjazdowa Pętli Rudka. W dolnej części kilka segmentów technicznych, wymagających większej uwagi, szczególnie na ciasnych zakrętach. Minusem tego odcinka są zniszczonej, prawdopodobnie przez rowery elektryczne bandy. 

Pętla Rudka
Pętla Rudka



Pętla pod Śnieżnikiem

czerwona 3,4 km +103 m -25 m

Łatwa i przyjemna trasa, idealna dla osób początkujących, które nie są jeszcze przekonane do tego, że singletracki są właśnie dla nich. Znajdziemy tutaj mostki, kładki, wyprofilowane podjazdy, kilka krótkich zjazdów, a to wszystko w bardzo przyjemnym, górskim otoczeniu. Pętlę tą warto połączyć z przejechaniem Pętli Ostoja.

Pętla pod Śnieżnikiem
Pętla pod Śnieżnikiem

niebieska 4,1 km + 400 m -219 m

Druga część Pętli pod Śnieżnikiem to również dość łatwa ścieżka, nadająca się dla osób rozpoczynających swoją przygodę z singletrackami. Na początku czeka nas delikatny zjazd, a potem krótka sekwencja band, które jednak nie są ciasne i idealnie nadają się na naukę jazdy po nich. Na końcu czeka nas dość stromy zjazd leśną ścieżką do asfaltowej drogi. Ostatni kilometr pętli to podjazd asfaltem, a następnie leśną drogą do jej początku. 

Pętla pod Śnieżnikiem

Pętla Ostoja

czerwona 7,0 km +122 m -147 m

Bardzo zróżnicowana pętla o już trochę wyższym poziomie trudności. Początkowo czeka nas niewielki zjazd, by zaraz podjechać krótką sekwencją zakrętów. Kolejno, na trasie przejedziemy przez kilka mostków i obok malowniczych wodospadów. Mniej więcej po połowie trasy czeka na nas dość stromy podjazd, jednak o niedużym nachyleniu i dobrze wyprofilowany dlatego nie sprawia on jakiś znaczących problemów. Końcówka tej części pętli to bardziej wymagający przejazd po kamienistym podłożu.

Pętla Ostoja
Pętla Ostoja
Pętla Ostoja
Pętla Ostoja

niebieska 7,2 km +146 m -122 m

Początek trasy to nieznaczny zjazd w dół, urozmaicony kilkoma dłuższymi prostymi odcinkami. Po nich czeka na nas najtrudniejszy element na tej trasie, czyli zjazd po bandach obłożonych kamieniami (uwaga, niektóre są niestabilne i się ruszają). Kolejno wjeżdżamy w bardzo urozmaicony teren. Kilka podjazdów i zjazdów w pobliżu potoku, który przekraczamy przejeżdżając przez urokliwy mostek. Końcówka trasy to trochę monotonny podjazd, jednak nie jest on zbyt stromy i powinny sobie tutaj również poradzić mniej doświadczone osoby. 

Pętla Ostoja
Pętla Ostoja
Pętla Ostoja
Pętla Ostoja

Pętla Jodłów

czerwona 8,1 km +146 m -247 m

Zdecydowanie, jedna z najciekawszych tras w całym systemie Glacensis. Na początek czeka na nas długi zjazd, wymagający trochę technicznych umiejętności. Można się tutaj rozpędzić i mieć sporo funu z tego przejazdu. Kolejno czeka nas krótki podjazd po ciasnych zakrętach, by wyjechać na płaski odcinek, z którego rozpościera się bardzo ładna panorama na Góry Orlickie i Bystrzyckie. Gdy przejedziemy ten odcinek wjedziemy na najtrudniejszą część tego odcinka- mamy do przejechania kilka stromych i ciasnych zakrętów, które są wyłożone kamieniami. Zdecydowanie należy tutaj zachować szczególną ostrożność. Końcówka to ciekawy, bardzo zróżnicowany odcinek, po którym dojedziemy do leśnej drogi. 

Pętla Jodłów
Pętla Jodłów
Widok na Góry Orlickie i Bystrzyckie z Pętli Jodłów
Widok na Góry Orlickie i Bystrzyckie z Pętli Jodłów

niebieska 5,4 km +295 m -42 m

To droga dojazdowa do kolejnych pętli. Przejeżdżamy pośród pastwisk, jednak widoki jakie tutaj się rozpościerają robią ogromne wrażenie. Widać cały Masyw Śnieżnika, Góry Bystrzyckie, Orlickie, a w oddali również Złote, Bardzkie, czy Sowie. Końcówka to stromy podjazd drogą asfaltową pośród zabudowań Jodłowa. 

Pętla Jodłów

You may also like...

2 Comments

  1. Piotr says:

    Bardzo fajny opis, choć podjazdową Łaszczową uznałbym za wymagającą kondycyjnie. Kłodzka niebieska ma kilka fajnych miejsc, np. zjazd trawersem do niewielkiego wąwozu z mostkiem i strumieniem.
    Zastanawia mnie tylko dlaczego to właśnie rowery elektryczne są podejrzewane o niszczenie band, zwłaszcza na zjeździe, kiedy to rower elektryczny (tzw. pedelec) niczym nie różni się od “analogowego” ponieważ silnik na zjeździe nie działa (jedyna różnica to ok. 7kg większa masa, ale rozrzut masy riderów jest znacznie większy). Stawiałbym tu raczej na umiejętności ridera lub ew. na motocykle elektryczne (z manetką i mocą silnika powyżej 250W).

    1. Osobiście widzieliśmy, jak kilkukrotnie osoby na elektrykach wpadały w bandy i one się po prostu rozsypywały. Możliwe, że chodzi o wagę elektryka i w związku z tym inne panowanie nad nim niż nad normalnym rowerem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *