Beskidy Pieniny

Pieniny: Trzy Korony i Sokolica

Sosna na szczycie Sokolicy

Zamiast Tatr, czyli w Pieniny

Gdy po raz kolejny zmierzaliśmy w Tatry, postanowiliśmy pewnego razu w Nowym Targu odbić do Krościenka n/ Dunajcem, by pospacerować po pienińskich szlakach. Nasz cel- to Trzy Korony oraz Sokolica, na której znajdują się sosny reliktowe, z tą jedną, chyba najsłynniejszą w naszym kraju…

Dunajec- widok z Trzech Koron

Przełęcz Szopka, czyli miejsce na piękną fotografie

Samochód parkujemy na rynku w Krościenku nad Dunajcem. Z tego miejsca wybieramy szlak żółty, który poprowadzi nas aż do Przełęczy Szopka, z której rozpościerają się wspaniałe panoramy na tatrzańskie szczyty. W powietrzu czuć burzę. Wiemy, że po południu zapowiadane jest załamanie pogody, więc żwawo udajemy się do góry. Początkowo wędrujemy przez las, gorące powietrze powoduje, że męczymy się bardzo. Po dojściu na Bajków Groń (716 m n.p.m.) trasa się wypłaszcza, aż do przełęczy Szopka, więc mamy szansę troszkę odsapnąć. Na przełęczy dość sporo turystów odpoczywa przed ostatecznym atakiem szczytowym na Trzy Korony. Zapowiadanych widoków, niestety brak… My liczyliśmy, że w naszym portfolio znajdzie się wspaniała fotografia z tego miejsca, ale widocznie los tak chciał, żebyśmy tutaj przyjechali jeszcze raz.

Widok z Trzech Koron

5 wierzchołków Trzech Koron

Zmieniamy kolor szlaku na niebieski, który zaprowadzi nas najpierw do budki, w którym musimy uiścić opłatę na rzecz Pienińskiego Parku Narodowego i dzięki temu możemy wejść na platformę widokową, znajdującą się na najwyższym z wierzchołków Trzech Koron- Okrąglicy (982 m n.p.m.). Wejście na nią zapiera dech w piersiach. Pod nami znajduje się 500- metrowa przepaść. Możemy podziwiać dolinę Dunajca, po którym pływają flisacy oraz amatorzy raftingu. Mimo, że nie możemy pooglądać panoramy Tatr i tak jesteśmy pod wrażeniem tego miejsca. Warto przy tym zaznaczyć, że na cały masyw Trzech Koron składa się 5 wierzchołków, z których właśnie Okrąglica jest tym najwyższym i jedynym, który jest dostępny dla ruchu turystycznego.

Wędrujemy na Sokolicę

Gdy wracamy z Okrąglicy zaczyna padać deszcz, troszkę szybciej niż mówiły prognozy pogody.  Aby udać się na Sokolicę skracamy trasę i rezygnujemy ze zwiedzania pienińskiego zamku. Wracamy znów na Bajków Groń i następnie niebieskim szlakiem ruszamy w kierunku Sokolicy. Przestaje padać, więc maszerowanie tym szlakiem staje się dużo bardziej przyjemniejsze. Po kilkudziesięciu minutach stajemy na szczycie Sokolicy (747 m n.p.m.). Pogoda jest łaskawa i pozwala nam na śniadanie w towarzystwie pięknej sosny reliktowej, która dzielnie pozuje do najładniejszych pienińskich fotografii (sosna została uszkodzona w wakacje 2018 r. podczas akcji ratowniczej śmigłowca TOPR).

Zdążyć przed ulewą…

Mimo niezadowalającej aury fotografujemy okolicę i mając na uwadze zapowiadaną burzę zmierzamy szybko zielonym szlakiem do centrum z Krościenka. Gdy jesteśmy już w miejscowości zaczyna padać ulewny deszcz. Wracamy do samochodu, udajemy się w Tatry i mamy nadzieję na piękną pogodę w kolejnych dniach.