Góry Suche Korona Gór Polski Sudety

Góry Kamienne: Waligóra i okolice

Góry Kamienne to niewielkie pasmo górskie wznoszące się w Sudetach Środkowych, na południe od Wałbrzycha. Charakterystycznym elementem ich krajobrazu są strome zbocza poszczególnych górskich szczytów, których masywy przyjmują stożkowy charakter. Najwyższym szczytem całego pasma, który zaliczany jest do Korony Gór Polski jest Waligóra (936 m n.p.m.). Na jej zdobycie i my się połakomiliśmy.

Start spod Schroniska Andrzejówka

Schronisko PTTK Andrzejówka

Najkrótszym szlakiem, który wiedzie na Waligórę jest ten, który swój początek ma przy schronisku PTTK Andrzejówka. Na tą opcję również i my się decydujemy.  Schronisko PTTK Andrzejówka położone jest na przełęczy Trzech Dolin u podnóża najwyższego wzniesienia Gór Kamiennych- Waligóry. Budynek został wzniesiony w 1933 roku, a status schroniska PTTK uzyskał 20 lat później. W pobliżu schroniska znajdują się wyciągi narciarskie oraz liczne trasy przeznaczone do narciarstwa biegowego. Stąd więcej tu narciarzy niż turystów, ale nam to nie przeszkadza i ruszamy na niedaleki szczyt.

Żółtym szlakiem z Andrzejówki na szczyt Waligóry

Spod schroniska za żółtymi znakami ruszamy ku szczytowi Waligóry. Szlakowskazy wskazują na zaledwie 20 minut wędrówki, aby osiągnąć szczyt. Niech Was nie zwiedzie jednak ten czas. Szlak jest bardzo stromy, a pokonywanie go w zimie, gdy stok pokrywa lód jest niebezpieczne. Nieodzownym elementem wyposażenia stają się wtedy raczki, wszystko dla naszego, własnego bezpieczeństwa. Tak zaopatrzeni, na szczyt wchodzimy w ciągu 15 minut. Na wierzchołku znajduje się tablica z informacją z wysokością, nazwą szczytu oraz informacją, że należy on do Korony Gór Polski. Znajduje się tutaj również kamienny obelisk z nazwą i wysokością góry, którą właśnie zdobyliśmy. Niestety brak tutaj jakichkolwiek widoków. Szczyt jest zalesiony, więc górskich, pięknych panoram idziemy szukać gdzieś indziej.

Podejście na Waligórę

Szczyt Waligóra 936 m n.p.m. Góry Suche Sudety Środkowe
Waligóra 936 m n.p.n.
Waligóra

WYBIERAJĄC SIĘ NA WYCIECZKI W GÓRY NIE ZAPOMNIJ O DODATKOWYM UBEZPIECZENIU, KTÓREGO KOSZT NA JEDEN DZIEŃ TO ZALEDWIE 2- 3 ZŁ! UBEZPIECZENIE TURYSTYCZNE MOŻESZ ZNALEŹĆ TUTAJ

Zdobyty szczyt i co dalej?

Aby nie wracać za szybko postanawiamy jeszcze pospacerować po szlakach Gór Kamiennych. Decydujemy, aby udać się w kierunku Zamku Radosno. Nadal trzymając się żółtych znaków dochodzimy do Rozdroża pod Waligórą (864 m n.p.m.). Zauważamy, że w tej okolicy znajdują się świetnie oznaczone trasy rowerowe, które nie kolidują ze szlakami pieszymi. Aż kusi by przyjechać tutaj na swoich dwóch kółkach. Dalej podążamy w kierunku Sokołowca, gdzie otwiera nam się panorama na Rybnice Leśną i część zabudowań Wałbrzycha.

Kierunek- Zamek Radosno

Zamek Radosno

Po 25 minutach spaceru żółtym szlakiem meldujemy się przy ruinach Zamku Radosno, który okazał się jego niewielką pozostałością. W najwyższym punkcie wzniesienia stoi całkiem dobrze zachowana wieża zamkowa, a resztę zamku, który tutaj stał trzeba sobie wyobrazić. Budowla ta od swoich początków (tj. XIII w.) służyła przede wszystkim biskupstwu wrocławskiemu, jednakże już pod koniec XV w. zaczęła popadać w ruinę. Jeszcze w XVII w. z zamku korzystali lokalni rozbójnicy, którzy organizowali sobie tutaj swoje kryjówki. Natalia nie omieszka wejść do wieży i sprawdzić każdą dziurę, którą napotka. Niestety skarbów żadnych nie znalazła;)

Ruiny Zmku Radosno w północno-zachodniej części Gór Suchych
Ruiny Zmku Radosno
Zamek Radosno

Z Zamku Radosno przez Krzywuchę do schroniska Andrzejówka

Z Zamku Radosno schodzimy dalej żółtym szlakiem w kierunku przełęczy pod Krzywuchą (658 m n.p.m.). Zejście to jest strome, a w warunkach zimowych należy zachować szczególną ostrożność, gdyż teren pokrywa warstwa lodu. Szczęśliwie udaje nam się dojść jednak do rozwidlenia szlaków. Znajduje się tutaj wiata z miejscem na ognisko. Zarówno z Sokołowska jak i z Andrzejówki prowadzi tutaj łatwy i prosty szlak, który jest polecany również rodzinom z dziećmi.

Wiata na rozwidleniu szlaków

Wracamy do Andrzejówki

Z Rozdroża pod Krzywuchą do schroniska PTTK Andrzejówka, gdzie zostawiliśmy samochód pozostało nam 1,5 kilometra wędrówki, która wiedzie tutaj przez las, nieznacznie do góry. 30 minut i meldujemy się w punkcie startowym naszej dzisiejszej wycieczki. Przez 2 godziny wędrówki nie można poznać wszystkich uroków danego pasma górskiego, więc z pewnością w Góry Kamienne powrócimy, bo skutecznie nas one sobą zainspirowały.